Meg szabad-e enni a sáskát, sündisznót, csigát?
Ehetünk-e sáskát?
Az iszlám különböző csoportjai egyetértenek abban, hogy a sáskát szabad fogyasztanunk. Egyes csoportok szerint azonban a fejét le kell venni mielőtt megesszük vagy az állatot meg kell főzni, illetve megsütni. Mások szerint bármilyen formában ehető. A döglött állat elfogyasztása azonban tilos.
Ebu Davud elbeszélés szerint: A Próféta ezt mondta a sáskával kapcsolatban:,, Ők Allah legnagyobbszámú hadserege. Nem eszem meg őket, de fogyasztásukat sem tiltom meg."
A halak, tengeri állatok, a szárazföldi állatok közül pedig a sáska nyakát nem kell elvágni mielőtt fogyasztjuk. Amikor a prófétát a tengervízről kérdezték, így felelt: A tengervíz tiszta.
Mivel nehéz elvágni a nyakát, a sáska anélkül is ehető. A sáskával kapcsolatos elbeszélések közül, az Ebu Davud féle az általánosan elfogadott.
Ehető-e a csiga?
A hal külsejű és csak a vízi életre képes állatok mind ehetők. A többi nem. A víziló és a fóka,- mivel nem hasonlítanak külsőleg a halakhoz-fogyasztása tilos. A kagyló, osztriga, homár, csiga szintén tiltottak. Sajnos sokan anélkül, hogy megkérdeznék tilos-e, fogyasztják ezeket. Az iszlám safi csoportja szerint, csak a vízben élő halformájú és a szárazföldi életre nem képes állatok ehetők.
Ehető-e a sündisznó?
Számunkra alapvetően taszító állatok húsának fogyasztása is tilos, ezek:egér, patkány, skorpió, kígyó, kullancs, teknősbéka,méh, légy, szúnyog, sündisznó, vakond, tetű, bolha.
Melyik állat húsa ehető és melyiké nem?
A vallásunk anyagi és szellemi értelemben vett károktól megvédjen bennünket szabályokat állított fel. Megtiltotta a piszkos és rossz dolgokat, s a hasznos és jó dolgokat pedig engedélyezte. (Bakara2/168,173, Araf 7/157) A disznó, mint állat piszkos és húsa tiltott. Ez a Korán egyértelmű parancsa. Allah nektek csak a döglött állatok húsának, a vérnek és a disznó húsának fogyasztását tiltotta meg. Valamint azon húsok fogyasztását, melyeket nem Allah nevében vágtak le.(Bakara2/73)
A vallástudományú könyvekben elő van írva, hogy miként kell Allahnak tetsző módon levágni a szárazföldi állatokat, melyek fogyasztása megengedett. Fogyaszthatóság szerint két csoportba oszthatóak:
a) csak vízben élő állatok
b) csak szárazföldön élők
c) mindkét helyen élni képesek
Ehető és nem ehető állatok
A nem vad, és nem undorító kinézetű állatok fogyasztása megengedett az ember számára. Csirke, liba, kacsa, strucc, galamb, vadkacsa, fürj, kecske, birka, teve, marha, bivaly, varjú, páva, fecske, nyúl, bagoly, daru, veréb, seregély, ehetők.
Ehető még a szarka, vadgalamb, fülemüle, fogolymadár. Viszont fogyasztásuk nem ajánlott. Azok a ragadozómadarak sem ehetők, melyek vadásznak, s karmukkal fogják meg áldozatukat. Tilos még a farkas, medve, oroszlán, tigris, mókus, leopárd, majom, hiéna, elefánt, kutya, macska, róka, gyík, menyét fogyasztása. Az őrlőfoggal rendelkező, de más állatokra nem veszélyes állatok húsa ehető pl. teve.
A ragadozómadarak, mint: ölyv, sas, keselyű, holló, varjú, denevér, sólyom, karvaly húsának fogyasztása tilos, mert döglött állat húsával is táplálkoznak. Azok a madarak amelyeknek van karma, de nem vadásznak más állatra húsa ehető. Pl. galamb. Azokat az állatokat sem ehetjük meg melyektől ránézésre undorodunk. Pl. egér, patkány, skorpió, kígyó, kullancs, béka, teknősbéka, méh, légy, vakond, szúnyog, sündisznó, bolha, tetű.
Láthatjuk, hogy egyes állatok ragadozók, aljasak és kártevők, mások undort váltanak ki. Ezzel ellentétben az ember tiszta és tiszteletreméltó. Ez okból az embereknek meg kell védeni magukat a kártevő és aljas állatok fogyasztásától. Az elfogyasztott étel egyértelműen hatással van az emberre. A számunkra hasznosat kell keressük, az iszlám által megengedettet, s a tiltottól távol kell maradnunk. Ez a helyes út. A lovak, -különösen háborúban- nagyon hasznos állatok, nem ehetők. A házi szamár és az öszvér, ha anyja szamár akkor nem, ha ökör akkor ehető. Fogyasztása aszerint dől el anyja mi.
A folyamatosan vízben élő halak minden fajtája ehető. Ezek ponty, delfin, kardhal, angolna. Ám más vízben élő állatok csúnyának tekinthetők, nem ehetők:rák, kagyló, osztriga, homár. Mivel halhoz nem hasonlóak, bár vízben élnek, a víziló, vízi disznó s más ilyen állatok az iszlám szerint nem ehetők, s nem szabad rájuk vadászni.
Figyelmükbe ajánljuk a következőket mindezek helyességének bizonyításául. Ami az iszlám szerint nincs megtiltva, az minden ehető és iható. De ha az adott dologgal kapcsolatban parancs létezik akkor azt kell betartani.
" Mit néktek nem enni abból, mire Allah neve megemlittetett, ha kinyilatkoztatásainak hivői vagytok. Mit néktek nem enni abból, mire Allah neve megemlittetett; s bizony részletezé néktek, mi megtiltatott néktek, hacsak nem kényszerültök reá. Lám! Sokan tévelyednek el vágyaik által, tudatlanul.Lám! Urad Legjobb Tudója a törvényszegőknek." (6/118-119)
"S a jószágból mi terhet von, s mi éteknek (való). Egyetek abból mit Allah adott néktek, s ne kövessétek a Sátán lépteit. Lám! Az néktek nyilvánvaló ellenségtek." (6/142)
" Mondd: Nem találom meg abban, mi nékem sugalltatott a tiltottat az evőre, hogy (ne) egye azt kivéve, ha az tetem, kiömlő vér, vagy disznóhús, mert az irtóztató, avagy gyűlöletes, mi nem Allahnak szentelt. S ki rákényszerül, (de) nem vágyból, sem törvényszegésből, hát íme! Urad Megbocsájtó, Könyörületes." (6/145)
Miért nem találhatunk igazi nyugalmat a jógában?
Azt állítjuk, az imában lelki nyugalmat lelünk, akkor a jógára miért nem igaz ugyanez? Az iszlám hittudósok sok kédésünkre választ adnak, amin elgondolkodunk és végeredményként megerősödik a hitünk. Mindez rendben is van, de mi van akkor ha a többi hit pl. a buddhista, keresztény hittudósok is ugyanilyen szintű, kielégítő választ adnak. Tehát hogyan tehetünk különbséget, és honnan tudhatjuk, hogy az iszlám az egyedüli tökéletes hit?
Az ésszerű bizonyítást fel nem mutató feltételezések, nem tarthatók értéknek. lehet azok is igazak feltételezés, a sátán által okozott elbizonytalanítás csupán, amire parancs nem építhető. Valaki pedig azt álíthatja, ha a többi vallást alaposan megvizsgálnánk, azok mind tévesnek bizonyulnának.
Agyunkban nem szabad helyet adni ezeknek a "lehet" kérdéseknek, mert szofistává válunk végül. Igen, lehet, hogy a jóga is nyugalommal telít el. Miért? Mert a nyugalmat kersők tábora, olyan görcsösen keresi és megtalálni akarja azt, hogy a tömegekhez alkalmazkodva, mintegy bebeszéli magának, igen megtalátam.
De az iszlám szerint, a jógában nem található meg az a fajta nyugalom, ami az imában. Bár sok mozdulat az imához hasonlatos, így valamelyrészben nyugalmat ad.
Iszlámban, az imából nyert nyugalom abból származik, hogy Isten színe elé járulunk ima közben. " Azokat, kik hisznek, s szívük megnyugszik Allahra emlékezve. mert bizony Allahra emlékezve megnyugszanak a szívek."(Rad, 13/28)
S ahogy pl. egy épületnek létezik makettje, így az imának is utánzata.
A jóga és az ima közötti különbség egyenlő, a makett és eredeti dolog közötti különbséggel. Iszlám szemszögből úgy hisszük az a vágyott lelki nyugalom ami az imában megvan azért nem származhat a jógából, mert folyamtosságot igényel, a teremtőbe vetett hit és a róla való elmélkedésből jön.
Ezért imádkozunk napi ötször. Az Allahot elfelejtők, vagy a "makettimádók" nyugalma amilyen villámcsapásszerűen jött, úgy is illan el.
Valamint nem minden dolog helyes, ami nyugalmat ad. Aki alkoholt iszik az is nyugalmat érez. Aki hazudik, vagy vádol hamisan pillanatnyi nyugalmat érez. Sőt aki vágyainak engedve megcsal valakit, vagy a gyilkos is. S mit mondjunk a tolvajról egy sikeres akció után? egy értelmes ember elfogadhatónak tartja-e ezen nyugalmakat?