Fátyol az iszlámban
Európában amikor fátyolt viselő nőt látnak, az európaiak azt gondolják valószínűleg férjeik kényszerítették őket annak viselésére. Tőlem is sokan kérdezgettek róla, miért hordom, akkor szembesültem vele mennyire hiányosak az ismereteik ezzel a témával kapcsolatban. Sokan nem is mernek kérdezni e témával kapcsolatban. Ezért úgy döntöttem most erről a témáról írok.
"Egy szerényen öltözött nő olyan, ,int egy gyöngy a kagylóban"
A kendő témája olyan téma, amiről sokat lehetne írni most megpróbálom röviden a lényeget összefoglalni. A fejkendő nem egy új jelenség, hanem korábban is szokás volt vallási alapon (zsidó és keresztény nőknél), illetve társadalmi, tradicionális alapon, (perzsáknál). A muszlim nők több Korán versben megtalálják a kendő viselésének a bizonyítékát; Allah azt kívánja tőlünk, hogy fedjük el a testünket és a hajunkat: " És mondd a hívő nőknek, hogy süssék le a tekintetüket és ügyeljenek a szemérmükre..."(24:31)"Próféta! Mondd a feleségeidnek, a leányaidnak és a hívők feleségeinek, hogy borítsák az orcájukra köntösük egy részét! Így érhető el leginkább az, hogy elismertessenek és ne zaklattassanak. Allah megbocsátó és könyörületes."(33:59) A második vers első része az öltözködésre vonatkozó előírás, a második pedig a magyarázat: mindez jobb a nőknek-Allah ismeri természetüket és ismeri a férfiakét is, akiket hajlamos vágyuk bűnbe vinni, akár egy-egy megjegyzéstől egészen az erőszakig. Érvelhetnénk úgy is, hogy ez régen volt, mikor a muszlimákat valóban zaklatták a pogányok, de vajon ha a mostani társadalomban körülnézünk, látunk-e változást? Sok nő még mindig ki van téve efféle zaklatásnak. A verset néhányan az arcfátyol viselésének tekintik, azonban ezt az Iszlám nem teszi kötelezővé; viselése nem bűn, mint ahogy az sem, ha nem viselik. Egy hádisz szerint a Próféta ( Allah áldása és békéje legyen rajta és családján) azt mondta egy muszlimának, Aszmának: "Ó, Aszma, ha egy nő eléri a pubertást, akkor nem maradhat fedetlen a teste, kivéve ezt és ezt!" és rámutatott a kézfejére és az arcára. Ez és a Korán a muszlimák vezérfonala az öltözködésben több, mint 1200 éve. Így öltözködött Fatima Zahra (béke vele), így az összes muszlim asszony a Próféta (Allah áldása és békéje legyen rajta és családján) idejében. "Nincs kényszer a hitben!"- olvasni a Koránban. A kendő az iszlám hit része, ezért nem lehet senkit sem kényszeríteni rá, aki nem muszlim, azonban azoknak a muszlimoknak az érvelése sem helytálló, akik szerint a kendő nem kötelező. Aki muszlim annak el kell fogadnia a Koránt, és a szunnát ( a prófétai cselekedetek összessége a szunna), ami kétségkívül ezt írja elő. Aki nem hord kendőt, nem minősül hitetlennek, hanem " engedetlennek "- a vallástudósok véleménye szerint pedig az engedetlen muszlimot (aki pl. nem imádkozik, stb.) figyelmeztetni kell a kötelességeire, ha pedig nem hallgat ránk, hagyjuk őt. Ne forduljunk el tőle, csak tudjuk hogy amit tesz, helytelen. A kendő viselését sok Korán-vers támogatja, ahol a kendőről hidzsab illetve "khimar" szavakkal emlékezik meg. A khimar egy olyan nagy kendő ami a hajat, nyakat, és a vállakat is eltakarja. A legerősebb vers a fátyolozásra a következő: " Próféta, mondd a feleségeidnek, leányaidnak, és a hívők feleségeinek, hogy borítsák az orcájukra köntösük egy részét!" (33:59) A kendő viselete engedelmesség Allahnak és az ő prófétájának ( Allah áldása és békéje legyen rajta és családján) . Maga a kendő nemcsak a szerénység és az illemtudás jelképe, hanem a tisztaságé is. A próféta ( Allah áldása és békéje legyen rajta és családján) azt is mondta: " Ha egy nő leveszi a kendőjét a férjén és apján kívül más előtt ( illetve még azok előtt akiknek Allah megengedte pl. fiútestvér stb.), az elveszti Allah védelmét." A kendő viselése továbbá a taqwa, az istenfélelem jele, márpedig az iszlámban a taqwa és az imán (hit) együtt jár: akiben nincs taqwa, meggyengül a hite, és akinek meggyengül a hite, félő, hogy előbb-utóbb olyan cselekedetet követ majd el, amik tilosak az iszlámban, mint pl. házasságtörést, arabul zinát.
Végezetül: aki nem muszlim azokat ez nem fogja meggyőzni, mert az Iszlámban előbb jön a hit, mint a fejkendő. Aki felteszi a kendőt, az Allahért teszi. Aki tehát nem muszlim, annak mindez nem számít, aki azonban muszlim és átérzi a hitet, annak a számára az egyetlen cél a Neki való engedelmesség, s egyetlen muszlim sem szeretné, ha engedetlen lenne-nem maga, vagy más muszlimok előtt, hanem Allah előtt, akiben hisz.
Arcfátyol: nem kötelező az arc elfátyolozása az iszlámban, hanem szabadon választható. Sok muszlima úgy dönt, hogy felveszi, arab neve niqab, ami lehet fél-niqab ( ez a szemet nem fedi), vagy pedig teljes niqab, ahol a szemek előtti részt egy vékony fátyol vagy csipke takarja. Mégis, azok amuszlim nők vannak többségben, akik a kendőt hordják, ahogyan az valóban kötelező az iszlámban.
A nők férjeikkel szembeni kötelességei:
1,Támogatás, szerénység, elégedettség azzal amink van, mert ez a szív nyugalmához vezet....Ha egy asszony mohó, mindig többet és többet akar s emiatt folyton szemtelenül kér, mondogat, csak a férjét távolítja el magától és a családi fészektől is. Vagyis elégedjünk meg amink van, ne legyünk kapzsik!
2, Hallgassunk a férjünkre! A próféta szerint (béke legyen vele) :"ha egy nő úgy hal meg, hogy a férje boldog volt mellette életében, az a menyországba kerül." (Ibn Mace, Nikah,4)
3, Tisztaság Különösen kell ügyelnie minden nőnek testének tisztaságára. mindezek megkoronázásaként illatosítsák is magukat rendszeresen.
4, Szükségletek ellátása A nőnek alkalmazkodnia kell férje rutinjához, ha férje ezt igényli. Ehhez igazodva időben elkészíteni annak ételét, fekvőhelyét, felébreszteni őt időben, ha kell.
5, Férje tulajdonának védelme Ez az értelmes viselkedés., a férje által megszerzett vagyont védelmeznie kell, tiszteletet mutatva. Elherdálása értelmetlen és tiszteletlen dolog is egyben.
6, Rokonok iránti tisztelet A férje rokonai és hozzátartozói iránt tiszteletet kell mutatnia. Ez a helyes hozzáállás, a családi boldogulás leghelyesebb útja.
7, Titoktartás Ha a férj megoszt a feleséggel egy titkot, s megkéri ne mondja el senkinek, akkor úgy kell tennie. Ha ellenkezőleg tesz elveszti férje bizalmát.
8, Tisztelet A férj utasításait be kell tartani, nem lázadni. Ellenkező esetben ellenségekké válhatnak könnyedén.
De egy férjnek nincs joga a nőt kényszeríteni semmire, s a vallás nem kötelezi őt, hogy bárminek engedelmeskednie kell ha kényszerítik. Például egy muzulmán nő nem köteles a vallás szerint főzni a családjára vagy a gyerekgondozással foglalkozni. De ha megteszi az szép dolog, nagyban hozzájárul így a család nyugalmhoz és boldogságához.
A nő és férfi feladatok eloszlása az iszlám családban
Az iszlámban a legszentebb és legvédettebb dolog a család. Ezért van egy családfő, aki a családért felelősséget vállal, és védelmezi a tagokat. Neki olyan atmoszférával kell rendelkeznie, hogy a tagok hallgassanak rá. Ezt a hatást a családban az apa, férj tudja hatékonyan megvalósítani mindenkire nézve.
Az iszlám családban ez nem egy mindig parancsolgató apa, hanem egy családot ellátó, felelősséget magára vállaló személy. Dolgozik, megteremti a szükségleteket, vállát nyomja a család boldogulása. A nőnek nem kötelező házon kívül dolgoznia a család boldogulásáért.
Próféta Urunk( béke legyen vele) mikor lányát Fatimát, Alival házasította, a házon belüli teendőket lányára, a kívülieket Alira bízta.
-A patakról vizet hozni, tésztát gyúrni, kenyeret sütni, a házat tisztán tartani, a házon belüli dolgokat elrendezni Fatima feladata. A házon kívüli dolgok Ali feladata.-szólt tanácsa.
De ahogy a férfi segíthet az otthoni teendők elvégzésében, a nő is támogathatja a "családi kasszát" házon kívüli munkavégzéssel. A próféta is segített a házimunkában, s ezt ajánlatos tenni az őt követő híveknek is.
Kötelező-e főznie egy muszlim nőnek a férjére?
A nő anyagi ellátása, lakóhely, öltözködés, étel a férj feladata. Tartózkodni kell a pazarlástól. a próféta azt tanácsolta, egy nő annyit használjon férje javaiból amennyire szüksége van gyermeke és a maga számára.
A nő ha házimunkát végez,(főz, mos, takarít) erkölcsileg helyesen cselekszik. Ezzel könnyít férje terhein, nyugodt körülményeket teremt, amiéert tiszteletet érdemel.
A Prófétaurunk lánya Fatima megházasításakor így rendelkezett: " Te a házon belüli teendőket végezd, Ali pedig a házon kívüliekkel foglalkozzon!" Mi pedig az Ő példáját követjük. Ahhoz, hogy családi életünkben ne legyenek gondok, a Koránt és a próféta hagyományait vesszük követendő példának.
Kötelezhető-e egy nő arra, hogy szoptassa gyermekét?
Egy nő és gyermekének ellátása a férj feladata. " S kitől a gyermek van, kell hogy táplálja, ruháztassa (gyermekes asszonyát) illően." Bakara szúra 233.ayet. A nő nem kötelezhető a szoptatásra, kivéve ha a gyermek más mellet nem fogad el. "Az anyák szoptassák a gyermekeiket két teljes évig,..." Bakara szúra 233.ayet.
Ha a nő nem szoptat, a férje kell fogadjon mellé egy dajkát, aki a nő jelenlétében kell szoptassa a gyermeket. A gyermek védelme és nevelése az anya feladata továbbra is.
A szoptatás a nőnek vallási szempontból fontos. A korán azt ajánlja, hogy ha szoptat egy nő, ezt maximum a gyermek 2 éves koráig tegye. Ebben üzenet és parancs van egy hívő számára. Folyt.köv.